مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی بصیر

شماره تماس: 66565757 - 66435946
ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه: 7 الی 19، پنج شنبه: 7 الی 17

دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۲۶ : معرفی چند حرکت ورزشی برای چشم‌ها

دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵

تمامی ماهیچه‌های بدن در طول روز و در اثر کار زیاد دچار خستگی و گرفتگی می‌شوند. چشم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر کارمند هستید و یا به واسطه شرایط کاری خود در طول روز مدت زمان زیادی را صرف کار با رایانه و گوشی‌های تلفن همراه می‌کنید با انجام چند ورزش کوچک می‌توانید از چشم‌های خود بهتر مراقبت کنید.

دانستنی‌های چشم پزشکی / شماره ۲۶ : معرفی چند حرکت ورزشی برای چشم‌ها

 

معرفی چند حرکت ورزشی برای چشم‌ها

 

تمامی ماهیچه‌های بدن در طول روز و در اثر کار زیاد دچار خستگی و گرفتگی می‌شوند. چشم‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر کارمند هستید و یا به واسطه شرایط کاری خود در طول روز مدت زمان زیادی را صرف کار با رایانه و گوشی‌های تلفن همراه می‌کنید با انجام چند ورزش کوچک می‌توانید از چشم‌های خود بهتر مراقبت کنید.

 

از دست‌هایتان کمک بگیرید

هر ۱۵ دقیقه یک بار در مکان آرام و راحتی بنشینید. چشم‌ها را ببندید و کف دست‌های خود را روی چشم‌ها قرار دهید تا چشم‌ها فرصتی برای استراحت داشته باشند. گرمای کف دست‌ها می‌تواند در ریلکس شدن چشم‌ نقش به سزایی داشته باشد. البته نیاز به تذکر نیست که قبل از این ورزش حتما دست‌های خودرا با آب و صابون خوب شست‌وشو دهید.

 

پلک زدن را فراموش نکنید

یکی از عوارض کار مداوم با رایانه، خیره ماندن به صفحه نورانی و کاهش تعداد استاندارد پلک زدن است. کاهش تعداد پلک زدن منجر به بروز #خشکی_چشم شده و می‌تواند سوزش، خارش و التهاب ایجاد کند. بدیهی است در صورت بروز این علائم فرد سعی میکند با #مالش_چشم‌ از شدت خارش و سوزش بکاهد اما همانطور که در مطالب پیش از این هم اشاره شد، این حرکت می‌تواند آسیب‌های جدی را در چشم به وجود بیاورد. پس بهتر است، در زمان کار با رایانه پلک زدن را فراموش نکنیم و هر 15 دقیقه یکبار به چشم های خود استراحتی کوتاه بدهیم.

 

چشم‌های خود را بچرخانید

ماهیچه‌های چشم نیز مانند همه ماهیچه‌های بدن دچار گرفتگی می‌شوند. زمانی که برای مدت زمان طولانی و بدون استراحت ازچشم‌های خود برای کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارند استفاده می‌کنید این حالت از خستگی و گرفتگی در چشم‌ها به وجود می‌آید. برای رهایی از این مشکل، چشم‌های خود را در حالت باز بچرخانید به طوری که کره چشم یک دایره فرضی کامل را دور بزند. این کار را چند بار در دو جهت تکرار کنید تا خستگی چشم‌هایتان از بین برود.

 

حواس چشم‌هایتان را پرت کنید

پس از کار طولانی با رایانه و نگاه کردن مداوم به فاصله نزدیک، چشم از صفحه کامپیوتر برداشته و به اشیاء و وسایل دورتر نگاه کنید. بر روی هر چیز پنج ثانیه صبر کنید و بعد نگاه خود را به سمت شیء دیگری برگردانید. این ورزش می‌تواند حالت‌های التهابی و خستگی ماهیچه‌های چشم را از بین ببرد. برای انجام این ورزش عجله نکنید و آن را به آرامی و با حوصله انجام دهید.